Bild: Trygghetsvandring, Centrala Väsby, november 2024

Den 5 november arrangerade Tryggare Väsby  en trygghetsvandring i Centrala Väsby. Med och vandrade var representanter från Upplands Väsby kommun, Väsbyhem, Polisen, Rikshem och Brf Optimus.

En trygghetsvandring är en inventering av utemiljön, som går ut på att notera sådant som i den yttre miljön kan upplevas som otryggt. Skadegörelse, trasig belysning eller skymmande buskage är exempel på sådant som noteras. En protokollförare dokumenterar och samlar ihop det som uppmärksammas och skickar efter vandringen ut ett gemensamt protokoll. 

Fokus denna gång var belysning i området och några reflektioner från gruppen var att de yttre miljöerna till stor del tas väl omhand, med undantag för belysning på vissa platser, viss typ av skadegörelse som klotter samt trasiga staket och bänkar.

Tack till alla som deltog för engagemanget! Tryggare Väsby ser fram emot vidare samarbete för hela och rena utemiljöer som upplevs som trygga och väl omhändertagna.   

Relaterade nyheter

22 juni 2026

Välkomna på kurs om hemberedskap 1 oktober

Den 1 oktober 17:30-19:30 arrangerar Tryggare Väsby tillsammans med Civilförsvarsföreningen i Upplands Väsby en kurs i hemberedskap i Messingen. Under kursen kommer Pia Cederberg gå igenom hur man kan klara sig i sju dagar utan hjälp från samhället i...
04 maj 2026

Tryggare Väsby deltar på Smedbydagen den 7 maj 2026

  Nu på torsdag den 7 maj är det dags för medborgardag i Smedby och självklart är Tryggare Väsby på plats!     I år deltar Tryggare Väsby tillsammans med vår medlem, Väsbyhem. På plats ser vi framemot att få dela en glass och höra era tankar och...