Tryggare Väsby kan nu erbjuda medlemmar möjlighet att ta del av trivselvärdar, som en del av föreningens arbete för att öka den upplevda tryggheten och minska brottsligheten inom BID-området. 

Tjänsten erbjuds i samarbete med Väsbyhem under perioden 1 juli–31 december 2026. Två trivselvärdar kommer att vara i tjänst torsdagar, fredagar och lördagar kl. 16.00–23.00, där deras uppdrag är att öka den sociala kontrollen genom närvaro, dialog och relationsskapande arbete. 

De skapar kontakt med boende och besökare, med särskilt fokus på ungdomar och normbrytande beteenden. I uppdraget ingår även att uppmärksamma brister i den fysiska miljön och förvaltningen, exempelvis skalskydd, skadegörelse, trasig belysning, dumpade föremål eller andra omständigheter som kan påverka tryggheten. 

Aktiviteten har tidigare gett god effekt, bland annat vid Åhusen under året samt tidigare i Sigma Centrum och Dragonområdet. 

 

Vad innebär det här för dig som medlem? 

För att ni som medlem ska kunna ta del av trivselvärdarna kontaktar ni Tryggare Väsby med en aktuell lägesbild och beskrivning av behovet. 

Det kan exempelvis handla om: 

  • Vad som hänt
  • När det har skett
  • Omfattning av problematiken

 

Tryggare Väsby tar därefter informationen vidare och gör en bedömning för vidare åtgärd. 

 

Kontakt 

Har ni som medlem behov av trivselvärdar? 

Kontakta Tryggare Väsby på: 

info@tryggarevasby.se 

 

Relaterade nyheter

22 juni 2026

Välkomna på kurs om hemberedskap 1 oktober

Den 1 oktober 17:30-19:30 arrangerar Tryggare Väsby tillsammans med Civilförsvarsföreningen i Upplands Väsby en kurs i hemberedskap i Messingen. Under kursen kommer Pia Cederberg gå igenom hur man kan klara sig i sju dagar utan hjälp från samhället i...
04 maj 2026

Tryggare Väsby deltar på Smedbydagen den 7 maj 2026

  Nu på torsdag den 7 maj är det dags för medborgardag i Smedby och självklart är Tryggare Väsby på plats!     I år deltar Tryggare Väsby tillsammans med vår medlem, Väsbyhem. På plats ser vi framemot att få dela en glass och höra era tankar och...