Väsbyhem har startat den första elbilspoolen i Upplands Väsby! Den består av två elbilar som kan användas av Väsbyhems hyresgäster och allmänheten, och är stationerad i Sigma Centrum. Pilotprojektet är ett samarbete med företaget Move About samt Sveriges Allmännyttas mobilitetsprojekt. Syftet är att kunna erbjuda Väsbyhems hyresgäster och andra Väsbybor en alternativ tillgång till bil.

Foto: Väsbyhems bild på Ann-Christin L Frickner, gruppledare och kommunalråd (C) provar elbilarna tillsammans med Julia Hammar, verksamhetsutvecklare på Väsbyhem och Jakob Hammarbäck, affärsutvecklare på Move About.

Väsbyhem och Sigmaområdet är utvalt som en av tre piloter i Allmännyttans mobilitetsprojekt som pågår fram till sommaren 2022. Elbilspoolen kommer att utvärderas av KTH och fokus kommer att ligga på att skapa ökad mobilitet med befintliga resurser, men till en låg kostnad för de boende. Huvudsyftet är att underlätta vardagen för Sigmaborna på ett miljömässigt mer hållbart sätt, dessutom med fördelen att få jobba med en form av delningsekonomi.

Relaterade nyheter

22 juni 2026

Välkomna på kurs om hemberedskap 1 oktober

Den 1 oktober 17:30-19:30 arrangerar Tryggare Väsby tillsammans med Civilförsvarsföreningen i Upplands Väsby en kurs i hemberedskap i Messingen. Under kursen kommer Pia Cederberg gå igenom hur man kan klara sig i sju dagar utan hjälp från samhället i...
04 maj 2026

Tryggare Väsby deltar på Smedbydagen den 7 maj 2026

  Nu på torsdag den 7 maj är det dags för medborgardag i Smedby och självklart är Tryggare Väsby på plats!     I år deltar Tryggare Väsby tillsammans med vår medlem, Väsbyhem. På plats ser vi framemot att få dela en glass och höra era tankar och...